Tiedote Urheilun Oikeusturvalautakunnan päätökseen
Julkaistu: 31.03.2023 20.30

Tiedote Urheilun Oikeusturvalautakunnan päätökseen

Urheilun oikeusturvalautakunnan päätös 11/2023

Urheilun oikeusturvalautakunta on 29.3.2023 antanut päätöksen 11/2023 koskien Kaarinan Pojat ry:n päätöstä pelaajan siirtämisestä P2011-joukkueesta oman ikäluokan P2012-joukkueeseen.

KaaPo:ssa joukkueiden valmennusryhmät tekevät päätökset pelaajien harjoitus- ja peliryhmistä kauden aikana, apunaan seuran valmennuskoordinaattorit. Tehdyt päätökset ovat aina yksilöllisiä ja perustuvat vain ja ainoastaan pelaajan henkilökohtaiseen arviointiin. Ko. tapauksessa pelaajan sijoittumista peliryhmissä ja joukkueessa on käsitelty seuran käytäntöjen mukaisesti syksystä 2022 asti. Mukana on ollut ikäluokan valmennusryhmä sekä seuran valmennuksen johtoryhmä. Tämä on pelaajan oikeudenmukaisen kohtelun kannalta tärkeää. Seuran linja on, että vanhemmassa ikäluokassa pelaava pelaaja palaa takaisin oman ikäluokan ylimpään peliryhmään, mikäli ei vanhemmassa ikäluokassa mahdu ylimmän peliryhmän runkopelaajiin.

KaaPo luottaa valmennusryhmien ammattitaitoon arvioida pelaajalle sopivin harjoitus- ja peliryhmä, kykyyn toimia ammattimaisesti haastavissa kohtaamisissa ja tarvittaessa kuulla huoltajien osoittamaa huolta lapsen ja nuoren harrastukseen liittyvissä asioissa. Joukkuelajissa asetamme tavoitteet joukkueen kykyyn toimia joukkueena ja etsimme sen mukaan oikean harrastus- ja peliympäristön pelaajillemme.

UOL perustelee päätöstä, että kaikessa lapsia koskevassa päätöksenteossa on otettava huomioon lapsen etu, lapsen oma mielipide on selvitettävä ja sitä on mahdollisuuksien mukaan kunnioitettava.

Tosiasia on kuitenkin se, että Kaarinan Pojat ry tai sen toimihenkilöt eivät ole voineet kuulla pelaajaa, koska pelaajan vanhempien toiveesta asiaa ei ole pelaajan kanssa käsitelty ennen kuin tapaus on vanhempien toimesta viety Urheilun Oikeusturvalautakuntaan.

Vanhempien syytökset siitä, että seuran yhteistyökumppani olisi osallinen tässä tapauksessa ja olisi seuraa kiristänyt tekemään pelaajan siirtopäätös on kaikessa yksinkertaisuudessaan käsittämätön ja järjetön syytös yhteistyökumppania ja seuraa kohtaan ilman mitään perusteita.

Toivottavaa olisi, että keskustelua valmentajien, seurojen ja vanhempien asemasta ja rooleista käytäisiin laajemmin julkisuudessa. Urheiluseurat kokevat haasteita saada valmentajia ja muita vapaaehtoisia toimintaan mukaan. Seurojen näkökulmasta tämä johtuu urheiluseuratoiminnan muuttuneesta toimintaympäristöstä, vanhempien lisääntyvistä vaatimuksista niin seuroja kuin valmentajia kohtaan.

Urheiluseuratoiminta vaatii molemminpuolista luottamusta seuratoimijoiden ja vanhempien välillä. Vapaaehtoiset ovat edelleen suomalaisen junioriurheilun kivijalka. Annammehan heidän tehdä työnsä rauhassa myös tulevaisuudessa?

Kaarinassa 31.03.2023

Olli Tuominen